دوباره يک غروب دلنشين
دوباره يک صدا،
صداي سبز
دوباره مي پرد کبوتري
به دور گنبد حرم                                                                                                                              

دوباره چشمهاي من
پر از نگاه کاشي و ستاره مي شود
کنار حوض
دوباره ذهن من
پر از صداي بالهاي يک فرشته مي شود
نگاه کن!
من آن کبوترم
به دور گنبد طلايي اش
چه عاشقانه مي پرم ...

دوباره نبض های من ،عارفانه می زند

نگاه کن ،سقاخانه ای مرا صدا می زند ...

 وارد صحن انقلاب که می شوی شاید اولین بنایی که چشمانت را نوازش می دهد بنایی هشت ضلعي با سقفي گنبدي شكل و طلاكاري شده باشد. قدم هایت سست می شود انگار وصف این بنارا قبلا شنیده ای ... سکوت میکنی . این بنا همان سقاخانه ایست که بی بی هروقت به زیارت آقا آمده 2یا3بطری ازآبش برای اهالی روستا به ارمغان آورده .وچه گوارا بود آن آب وچه حیات بخش!جلوتر می روی ... سقف گنبدي شكل آن، بر روي ستون هایی  از سنگ مرمر كنده‌كاري و كاشي قرار گرفته و سطح آن از بالاي كاشي پايه‌‌ها، با خشت‌‌هاي مطلا تزيين شده است.آرام وقرار نداری ،میدانی که حتی نوشیدن جرعه ای ازآب آن،روحت را شستشو می دهدو قلبت را صاف می کند.اکنون درمقابل سقا خانه ای ...

کاسه مسیت را آرام از کیفت بیرون می آوری اما قبل ازآن چشمانت به درون سقاخانه که دور تا دور آن مزين به اسماءالله است می افتد وزیرلب زمزمه میکنی : بسم الله الرحمن الرحیم ،وچه روحت سبز میشود پس از نوشیدن آب سقاخانه .

گوشه ای نشسته ای وغرق در هیاهوی حرم ،دلت میخواهد بدانی این سقاخانه چطور اینجا در وسط صحن انقلاب جای گرفته وچرا اسمش اسماعیل طلا نامگذاری شده ؟این حرم واین شکوه وعظمت چیزی نیست که تو بتوانی از تمام اسرارش پرده برداری . اما انگار پیرزنی مسن که عینک هایش را به گردن آویزان کرده و روبه آسمان زیرلب  چیزی می گوید می تواند کمکت کند حتی اگر نتواند چیزی بگوید بلاخره زائر امام رئوف است وهم صحبتی با او بی فایده نخواهد بود .به سوی او می روی واز گذشته ی این سقاخانه می پرسی ، و چه زیبا تاریخچه ی این بنا را برایت حکایت می کند:

نادرشاه افشار در جنگ هرات،سنگی به طرفیت سه کر آب که یک پارچه بود را به غنیمت می گیرد و اعلام می کند هرکس بتواند این سنگ را به مدت 12روز به مشهدالرضا برساند بدون اینکه بدان آسیبی برسد  جایزه می گیرد

فردی اقدام به این کار می نماید و بعد از نه روز سنگ را به مشهد می آورد

این سنگ در کنار جوی آبی که آن زمان از وسط صحن انقلاب اسلامی عبور می کرده،نصب می شود و مردم برای رفع تشنگی از آب درون آن استفاده می کردند.

چشمانت پر ازتعجب، مشتاقی که بقیه داستان را بشنوی ...

چند سال بعد هدیه ای به دربار نادرشاه افشار می رسد. نادرشاه می خواهد این هدیه را باز کند ولی یکی از سرداران سپاهش به نام "اسماعیل خان"از او می خواهد چون این بسته مشکوک است آن را در خارج از شهر باز کنند و نادر موافقت می کند. بسته در خارج شهر باز می شود و چون درونش مواد منفجره بوده به محض گشودن منفجر می شود.

نادرشاه به جهت ذکاوت اسماعیل خان و به شکرانه این که از این بلا جان سالم به در برده،دستور می دهد هم وزن اسماعیل خان به او طلا اهدا کنند.

اسماعیل خان هم طلاها را صرف ساختن جایگاه آن سنگاب کرده و گنبد و پایه های سقاخانه را طلا می نماید. بدین جهت از آن زمان سقاخانه را "سقاخانه اسماعیل طلا"نام گذاری کرده اند  سقاخانه نادري در سال 1345 هـ.ش مرمت شده است.

                     بعد ازخداحافظی وتشکر از پیرزن زائر، چادرت را مرتب میکنی واین بار روحت را به سمت پنجره فولاد امام رضا(علیه السلام) پرواز می دهی  


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:امام شناسیـ, | 12:36 | نویسنده : خـــــــــــادم الـرضـــا |
               
چرا هروقت نقاره هات به صدا در می آید دلم می لرزه ،نمیدونم !!!

جرا هروقت نقاره هات به صدا در می آ ید اشکم جاری میشه ،نمی دونم !!!

 میدونی .... یه حس عجیبیه ... یه صدای خاصیه که انگار یه عمر دنبالش بودمو اینجا پیداش کردم .خیلی از آهنگا هست آدما یاد خیلی چیزا وخیلی کسا میندازه اما یه کمبودی توی صدا هام بود ،دلم دنبال یه صدایی میگشت که

 


هم غم داشته باشه هم شادی

هم بوی همه کسو بده هم بوی بی کسی

هم بوی درد بده هم بوی درمان

هم آرامش بم بده هم دلمو بی قرار کنه

هم عاقلم کنه وهم دیوونه

هم عارفم کنه وهم عاشق ...

میدونی ...

دلم خیلی وقت بود دنبال یه صدا میگشت که همه ی نگفته هارو بگه ، حرف دلارو بشه از بین تارو پود ملودی هاش کشید بیرون ،حرف دل مادری که دختر بچه 4 سالشو 1 ساله که بسته به پنجره فولادتو هر روز به این امید چشماشو باز میکنه که نقاره هات برای شفای دخترش به صدا دربیان،حرف دل پدری که اجاره خونش چند ماهه عقب افتاده و اومده اینجا از شرمندگیش جلوی خونوادش برات میگه از وقتایی که سرشو انداخته پایینو آروم گریه کرده وقتی دیده سر سفرش جز نون ویه غذای ساده نیست،حرف دل پیرزنی که از دار دنیا 1 پسر داره و اونم بخاطر عقب افتادن قسطای ماشینیش وشکایت کردن ضامنش افتاده تو زندان،حرف دل پسری که عاشق شده اما هیچی نداره پا پیش بزاره ، حرف دل پدر دل سوخته ای که پسر ورزشکارش اسیر دام اعتیاد شده و هر روز جلوی چشماش ذره ذره آب میشه حرف دل کسایی که میان اینجا و ظهور آقاشونو ازت می خوان و صبرشون دیگه لبریز شده ،حرف دل کسایی که خسته شدن از تاریکیو و اینجا دنبال یه روزنه ی امید می گردن ....،حرف دل کسایی که ...

چه جوریه که همه ی این حرفا توی این صدا خلاصه شده نمیدونم !!!

چه جوریه که این همه اشکو ناله وخواهش توی این صدا پنهان،نمیدونم!!!

و قشنگترین منظره ی دنیا وقتیه که صدای نقاره هات توی صحن انقلابت میپیچه و اشک چشم کسی که خسته از همه جا به ایوون طلات تکیه داده بی اختیار روی گونه هاش میریزه ...

اینجا چقدر راحت میشه گریه کرد ،دیگه کسی از بی کسی هاش خجالت نمیکشه !چقدر راحت میشه داد زدو عقده های دلو باز کرد،چقدر توبه کردن اینجا آسونه چقدر خدایی شدن اینجا نزدیکه چقدر بال درآوردنو پرواز کردن اینجا ممکن!!!اینجا همه مثل همن ...شاه وگدا ،هردوتاشون در مقابل تو واین جلال وشکوهت پیشانی عجز به زمین ساییدن !

آخ که اینجا واقعا بهشته ...

و صدای نقاره هات ...

و اون صدا ،تنها اون صداست که منو مست خدایی شدن میکنه ...

**********************************

 

برای اولین بار در تاریخ نقاره خوانی، صدای نقاره خوانی حضرت رضا (ع) با کیفیت بسیار بالا و با بهره گیری از پیشرفته ترین امکانات ضبط صوت به صورت استریو توسط عوامل واحد شعر و موسیقی مرکز خراسان رضوی ضبط شد.

نوازندگی این قطعه به صورت موروثی در میان اعضای خانواده نوازندگان منتقل می شود. وی می فزاید، تاکنون تمامی نسخ موجود از این قطعه بصورت آنالوگ و تک باند ضبط شده بود که آخرین نمونه ضبط حرفه ای به این شکل به سال 1386 باز می گردد. با بهره گیری از نظرات کارشناسی نوازندگان پیشکسوت این قطعه و شناسایی سازهای اصلی در نواخت قطعه و همچنین بررسی بهترین مکان استقرار تجهیزات ،نسبت به ضبط این قطعه بصورت استریو اقدام شد. این قطعه از کیفیت، شفافیت و وضوح بسیار بالاتری نسبت به سایر قطعات موجود برخوردار است.

در شبانه روز دو نوبت یکی نزدیک طلوع و دیگری نزدیک غروب آفتاب در روی سر در شرقی صحن انقلاب (عتیق ) در محل مخصوصی به نام نقاره خانه که برای این کار ساخته شده است ،نقاره نواخته می شود

برای انجام این کار 11 نفر به نوبت انجام وظیفه می کنند که به آنها « عمله شکوه » می گویند . نواختن نقاره که به جهت آگاهی از نزدیک شدن پایان وقت نماز است به وسیل « طبل »و« کرنا » انجام می شود و در طول سال جز دو ماه محرم و صفر و سایر ایام سوگواری همه روز نقاره نواخته می شود . طبلها ذکری ندارند و فقط به عنوان «کوس شادمانه » و همنواز از شروع تا خاتمه باکرناها نواخته می شوند . در صورتی که کرناها ذکری دارند که در سه دست یا سه نوبت با دمیدن به صدا در می آیند و ذکر آنها که سینه به سینه نقل شده است چنین می باشد :

دست اول :‌ « سرنواز » کرنا را به طرف گنبد حضرت به عنوان سلام می گیرد و چنین می دمد « سلطان دین و عقبی علی بن موسی الرضا » پسنوازان که تعداد آنها چهارنفر می باشد جواب می دهند « امام رضا » سرنواز مجددا با سر کرنا به طرف گنبد حضرت اشاره می کند و چنین می نوازد « امام رضا »

 

 

پس نوازان جواب دست دوم :کرنای سرنواز ذکر می کند « مولی ، ‌مولی ، ‌مولی علی بن موسی الرضا »

 

 

پس نوازان جواب می دهند « رضا جان » .

 

 

 

 

 

سرنواز سر کرنا را به طرف گنبد حضرت می گیرد و ذکر می کند « یا امام غریب یا امام رضا »

 

 

دست سوم :کرنای سرنواز ذکر می کند » دوران دوران امام رضاست ) در این موقع طبلها به عنوان شادی طبلهای خود را به صدا در می آورند ،این طبل به « کوس شادمانه » معروف است .

 

 

مجددا سرنواز کرنا می کند « دوران دوران امام رضاست دادرس بیچارگان ».

 

 

پس نوازان پاسخ می دهند « ای داد رس درماندگان »

 

 

موقعی که پس نوازان می خواهند کرنای خود را برزمین بگذارند سرنواز می گوید : « فریاد رس» این صحن که در مشرق حرم مطهر واقع شده از بناهای زمان « فتحعلی شاه » قاجار می باشد .

 

 

طول آن 85 و عرض آن 54متر است . این صحن دارای چهارایوان است . مشهورترین آنها ایوان طلاست که متصل به حرم می باشد ،و در زمان « ناصرالدین شاه قاجار» طلاکاری شد. 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:امام شناسیـ, | 12:34 | نویسنده : خـــــــــــادم الـرضـــا |
یا امام رضا !

اکثر مردم تو رو "غریب " صدات میکنن ،

باب الحوائج می خونندت ،


تو رو ضامن آهو می دونن ،

پشت پنجره فولاد خودشونه دخیل می بندن ،

همه و همه محتاجان ، گرفتاران ، بیماران و درماندگان به تو پناه میارن ...

اما ، من ازاین فاصله دور فقط تو رو قسم میدم به شهدای کربلا که مرا هم دریاب ...

********

اولین سنگ قبر مضجع نورانی علی بن موسی الرضا(ع) که درآستان قدس رضوی نگه داری می گردد:

ممتازترين لوحه تاريخي كه به عنوان نخستين سنگ مزار حضرت از آن نام برده شده،...

سنگي است از مرمر اعلا با ابعاد 40× 30 سانتيمتر و ضخامت 6 سانتيمتر مربوط به اوايل قرن ششم كه در سال 516 هجری قمری بر مزار امام(ع) نصب شد.

اين لوحه ضمن اينكه به مدفن حضرت رضا(ع) اشاره دارد، بيانگر انجام تعميراتي در روضه رضوي در اوايل قرن ششم است.

چهار كتيبه شبيه به خط كوفي بر سطح سنگ نقش بسته است‌؛ يك كتيبه درون سطح محرابي شكل آن و سه كتيبه ديگر در حاشيه سنگ حك شده است.

در حاشيه اول سنگ هم صلوات بر چهارده معصوم(ع) مكتوب است.

در پايان كتيبه‌ها، نام سازنده، احمد بن عبدا... قره به چشم مي‌خورد.

دومين سنگ مزار حضرت سنگي مرمر و به رنگ سبز است كه از ممتازترين معدن سنگ ايران (معدن توران پشت يزد) تهيه و همزمان با تعويض ضريح پنجم در سال 1379 شمسي در حرم مطهر بر فراز مرقد منوره امام رضا(ع) نصب شده است.

اين سنگ با ابعاد 10/1×20/2 و قطر يك متر حدود 3600 كيلوگرم وزن دارد.

 

بر سطح سنگ القاب امام علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) و تاريخ ولادت و شهادت آن حضرت و آياتي از قرآن و نيز دو بيت حك شده است كه حضرت به قصيده دعبل ملحق فرموده‌اند.

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:امام شناسیـ, | 12:33 | نویسنده : خـــــــــــادم الـرضـــا |


  صحن امام خمینی (ره)

 

اين صحن در سمت حرم مطهر و مقابل خيابان امام رضا ع واقع است و بيش از 8300 متر مربع وسعت دارد آرامگاه شيخ بهايي بين اين صحن و صحن آزادي قرار دارد

  صحن امام خمینی (ره)
 
                                                                           
 

   صحن آزادی

اين صحن كه مشرق حرم مطهر واقع شده است از بناهاي زمان فتحعلي شاه قاجار مي باشد. طول آن 85 و عرض آن 54 متر است . اين صحن داراي چهار ايواناست . مشهورترين آتها ايوان طلاست كه متصل به حرم مي باشد. و در زمان ناصر الدين شاه قاجار طلاكوب شده است.

                                                              
 

 
   صحن انقلاب

يكي از زيباترين و با شكوه ترين اماكن متعلق به آستان قدس رضوي صحن انقلاب است . در اين صحن چهار ايوان وجود دارد به نامهاي « ايوان عباسي » «ايوان طلا » ايوان نقاره خانه كه ساختمان نقاره خانه بر روي آن ساخته
شده است و ايوان ساعت كه ساعت بزرگي بر آن قرار دارد . اين ايوانها از بهترين نوع مصالح هنر معماري اسلامي ساخته شده است و اين كه بيش از چند قرن از ساختمان آن مي گذرد همچنان استوار و پابرجاست.
در اين صحن پنجره بزرگي كه از فولاد و برنز ساخته شده است قراردارد ،‌و از اين پنجره حرم مطهر ديده مي شود . اين صحن به شكل مستطيل،‌به طول 5/104و عرض 5/64متر است .
ساختمان ايوان طلاي اين صحن دستور « اميرعليشيرنوايي » وزير آبادگر « سلطان حسين بايقرا» در نيمه دوم سده نهم هجري بنا شده است ،‌ساختمان ايوان عباسي (شمالي )‌ نيز در زمان شاه عباس صفوي به سال 1021
ه. ق ايجاد شده است .
 
                                                                           
  صحن انقلاب

    صحن سقاخانه

در وسط صحن انقلاب ،‌سقاخانه ايست با كتيبه طلا از دوران سلطنت نادر شاه افشار . به همين سبب آن را سقاخانه نادري نيز مي گويند . سنگاب مرمر مسدس آن را به دستور نادرشاه از شهر هرات افغانستان آورده اند .
آجرهاي طلايي كه با آنها كتيبه سقاخانه نوشته شده است ،‌ساخته اسماعيل نامي است كه سقاخانه اكنون به نام اين هنرمند گمنام شهرت يافته است . اين سقاخانه درسال 1347ه. ق تجديد بنا شده است .
 
                                                                           
  صحن سقاخانه

 
صحن نقارخانه

در شبانه روز دو نوبت يكي نزديك طلوع و ديگري نزديك غروب آفتاب در روي سر در شرقي صحن انقلاب (عتيق ) در محل مخصوصي بهنام نقاره خانه كه براي اين كار ساخته شده است ،‌نقاره نواخته مي شود.
براي انجام اين كار 11 نفر به نوبت انجام وظيفه مي كنند كه به آنها « عمله شكوه » مي گويند .

نواختن نقاره كه به جهت آگاهي از نزديك شدن پايان وقت نماز است به وسيل « طبل »‌و« كرنا » انجام مي شود و در طول سال جز دو ماه محرم و صفر و ساير ايام سوگواري همه روز نقاره نواخته مي شود .

طبلها ذكري ندارند و فقط به عنوان «كوس شادمانه » و همنواز از شروع تا خاتمه باكرناها نواخته مي شوند .

در صورتي كه كرناها ذكري دارند كه در سه دست يا سه نوبت با دميدن به صدا در مي آيند و ذكر آنها كه سينه به سينه نقل شده است چنين مي باشد :‌
دست اول :‌ « سرنواز » كرنا را به طرف گنبد حضرت به عنوان سلام مي گيرد و چنين مي دمد « سلطان دين و عقبي علي بن موسي الرضا » پس نوازان كه تعداد آنها چهارنفر مي باشد جواب مي دهند « امام رضا » سرنواز مجددا با سر كرنا به طرف گنبد حضرت اشاره مي كند و چنين مي نوازد « امام رضا » پس نوازان جواب دست دوم :‌كرناي سرنواز ذكر مي كند « مولي ، ‌مولي ، ‌مولي علي بن موسي الرضا » پس نوازان جواب مي دهند « رضا جان » .

سرنواز سر كرنا را به طرف گنبد حضرت مي گيرد و ذكر مي كند « يا امام غريب يا امام رضا »دست سوم :‌كرناي سرنواز ذكر مي كند » دوران دوران امام رضاست ) در اين موقع طبلها به عنوان شادي طبلهاي خود را به صدا در مي آورند ،‌اين طبل به « كوس شادمانه » معروف است . مجددا سرنواز كرنا مي كند « دوران دوران امام رضاست دادرس بيچارگان ». پس نوازان پاسخ مي دهند « اي داد رس درماندگان » موقعي كه پس نوازان مي خواهند كرناي خود را برزمين بگذارند سرنواز مي گويد : « فرياد رس» اين صحن كه در مشرق حرم مطهر واقع شده از بناهاي زمان « فتحعلي شاه » قاجار مي باشد . طول آن 85 و عرض آن 54متر است . اين صحن داراي چهارايوان است . مشهورترين آنها ايوان طلاست كه متصل به حرم مي باشد ،‌و در زمان « ناصرالدين شاه قاجار» طلاكاري شده است .
 

 

صحن نقارخانه


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:امام شناسیـ, | 12:32 | نویسنده : خـــــــــــادم الـرضـــا |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آریان بی سی